wstęp – przebaczanie jako paradygmat *(1)
_ __ ___ ____ _____ ______ _______ ________
"Przebaczanie" należy do najtrudniejszych zagadnień osobowości i życia ludzkiego. Przebaczanie jest osią naszego istnienia, bo żyć pełnią swej osobowości bez przebaczania - NIE JEST MOŻLIWE. "Nie-przebaczanie" jest możliwe tylko wtedy, gdy nasze „żyć” zamienimy w „egzystować”. Egzystowanie (samo w sobie) jest zwykle ślepe, bezduszne, egoistyczne, „sprytne i cwane”, a miejsce sensu życia zajmuje CYNIZM. Z cynizmem jest ten problem, ze głównie polega on na braku paradygmatów czyli punktów odniesienia w relacji do osób i świata. Jak można żyć bez punktów odniesienia ? Czy statek na morzu (bez nawigacji) dopłynie w określone miejsce ? Nie ! Dla załogi takiego statku punktami odniesienia czyli PARADYGMATAMI są gwiazdy na nieboskłonie i latarnie morskie.
1. różnica między przebaczeniem a zapomnieniem
_ __ ___ ____ _____ ______ _______ ________ _________
Wiele sytuacji życiowych i postaw komplikuje się często przez błędne rozumienie fundamentalnej zasady życia : SENSU PRZEBACZENIA. Przebaczenie jest niezbędne w każdym wartościowym związku, jest postawą wiary chrześcijańskiej. Bez niego nie ma chrześcijańskiego życia.
Problem rodzi się często wtedy, gdy nie potrafimy zrozumieć różnicy między „przebaczeniem” a „zapomnieniem”. Przebaczenie osobie, która nas zraniła i zapomnienie tego, co nam uczyniła, TO NIE TO SAMO. Sądzimy, ze jeśli nasze przebaczenie jest całkowite, zapomnienie powinno przyjść po nim natychmiast. W konsekwencji padamy ofiarą niepotrzebnego konfliktu emocjonalnego i duchowego. Ten zaś wzbudza niezdrowe poczucie winy, które z kolei wyzwala w nas większy niepokój, i wszystko to sprawia, ze nie jesteśmy w zgodzie ze sobą. Czujemy się jak hipokryci, ponieważ jesteśmy pewni, ze mamy szczerą chęć przebaczenia, ale negatywne uczucia wciąż nie chcą nas opuścić.
Ten zamęt jest rzeczą bardzo często spotykaną wśród wierzących chrześcijan, zarówno młodych jak i starszych, wykształconych i niewykształconych, konserwatywnych i postępowych.
O co tutaj chodzi ? Ludziom nie udaje się uchwycić bardzo prostej - ale istotnej - różnicy pomiędzy przebaczeniem jako AKTEM, a przebaczeniem jako UCZUCIEM. Jeśli tego nie rozróżniamy, stajemy przed oczywistym dylematem.
_ __ ___ ____ _____ ______
Franz Hübner ¤ ANTYSTRESOL
_ __ ___ ____ _____ ______
§ 4 : SPRAW SOBIE PRZYJEMNOŚĆ
Co sprawi ci odrobinę radości, kiedy masz za sobą „zły dzień”? Mała niespodzianka. Prezent. Taki prezent można też zrobić sobie samemu. Może to być książka ulubionego autora, pięknie pachnąca herbata jaśminowa, CD z muzyką – coś, co dobrze na ciebie podziała.
◊
Prezenty mogą być również niematerialne : wieczorne leniuchowanie, spacer przy świetle księżyca itd.
_ __ ___ ____ _____ ______ _______
wyjaśnienie terminologii
*(1) PARADYGMAT (od gr. paradeigma – wzór, przykład, wzorzec) - ogólnie przyjmowany sposób widzenia i pojmowania rzeczy, zespół wspólnych supozycji (przed-założeń) determinujących poglądy dominujące w danej epoce lub fazie rozwojowej określonej dyscypliny, a także ogólne podejście do zagadnień naukowych i problemów filozoficznych.
W znaczeniu szerokim paradygmat jest określeniem powszechnie przyjmowanych przekonań metafizycznych, teoretycznych i metodologicznych wyznaczających modele naukowości danego okresu lub danej wspólnoty uczonych. Paradygmat określa (a) sposób stawiania i rozstrzygania problemów, (b) kryteria naukowej poprawności, racjonalności i weryfikowalności twierdzeń, (c) zakres i granice eksperymentu naukowego, (d) metody i techniki badawcze.
_ __ ___ ____ _____ ______ ________ __________ [c.d.n.] ...cum Deo !
|