Warning: mysqli_query() expects at least 2 parameters, 1 given in /index.php on line 71
ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 559 ]     

▪ MEDITATIO MORTALIS ▪ № 181 'Na początku' cz. 1


m. b. drozd
_


meditatio № 181 - ' Na początku '




część 1
_


Wstęp


«Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem: ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami. Wtedy Bóg rzekł: „Niechaj się stanie światłość!” I stała się światłość» [Rdz 1,1-4]

Poetyckie pierwsze wersety Starego Testamentu od wieków fascynują Żydów, Chrześcijan i Muzułmanów. Rewolucyjna opowieść, która wpłynęła na kształt świata, według jednych wyjaśnia zagadkę naszego pochodzenia, dla innych zaś jest źródłem pytań tak ponadczasowych, jak Księga Rodzaju.

Największą tajemnicą stworzenia jest pytanie: „Do czego właściwie było potrzebne (stworzenie) Bogu?” Przede wszystkim chciałbym wiedzieć, czy koniec był wpisany w początek? Czy zmierzamy do ustalonego wcześniej celu?

Księga Rodzaju porusza też bardziej przyziemne kwestie: rajski ogród w którym pojawili się pierwsi ludzie; czy wierzymy, ze Adam i Ewa istnieli naprawdę? i czy przed Ewą istniała inna kobieta, jak uważa część badaczy? To tylko kilka z wielu tajemnic Biblii.

… …


Monoteistyczny Początek


«Bóg widząc, ze światłość jest dobra, oddzielił ją od ciemności. I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą. I tak upłynął wieczór i poranek - dzień pierwszy» [Rdz 1,4-5]

Tysiące lat temu opowieść o stworzeniu spisano poetyckim językiem ‘w obecnym jedynie na początku’ monumentalnego dzieła zwanego Starym Testamentem.

Pierwszego dnia hebrajski Bóg dał światło bezkształtnemu pustkowiu; drugiego dnia oddzielił niebo od wód; trzeciego – stworzył ląd i całą roślinność; czwartego - kazał pojawić się słońcu i gwiazdom; piątego - stworzył istoty wodne i latające; szóstego – dał początek zwierzętom lądowym, potem stworzył mężczyznę i kobietę, i pobłogosławił ich; siódmego dnia Bóg odpoczywał.

Taki przebieg wydarzeń oraz Bóg, który je podyktował, znacznie różniły się od innych mitów o stworzeniu, a mimo to wersja hebrajska w końcu zwyciężyła. Dlaczego? Dlaczego mimo informacji dostarczanych przez naukę wciąż wpływa na naszą wyobraźnię? Czy opowieść z Księgi Rodzaju można traktować dosłownie?

Uczeni zakładają, ze Wszechświat powstał dzięki ‘Wielkiemu Wybuchowi’ jakieś 15 miliardów lat temu (13,7 mld), Ziemia ma około 5 miliardów lat, nie 6 tysięcy, jak podaje Biblia. Uczeni twierdzą też, ze ludzie powstali z innych form życia i że nasi przodkowie wyglądali nieco inaczej niż my. Skoro tak, to dlaczego wielu z nas wciąż wierzy w Księgę Rodzaju? Mit o stworzeniu z Księgi Rodzaju przykuwa uwagę, ponieważ to piękna opowieść. Mówi nie tylko o tym, skąd wziął się świat, ale uczy nas także, jak w nim żyć. Jego fundamentem nie jest nauka, lecz nasza duchowość.

Kiedy powstawała Księga Rodzaju jej mit o stworzeniu był iście rewolucyjny. Starożytni Hebrajczycy doskonale znali popularny mezopotamski epos: „Enuma Elisz”. * Według tej wersji świat powstał w chłodnym bezmiarze, gdzie bogowie i potwory toczyli krwawe bitwy. W końcu zwyciężył ‘Marduk’, który stał się najwyższym bogiem. Ukształtował świat, oddzielając dzień od nocy i niebo od ziemi. Uczynił ziemię suchą i żyzną. Z krwi swych wrogów stworzył pierwszych ludzi. Nie ma wątpliwości, ze ten mit także wpłynął na Księgę Rodzaju. Uczeni są jednak zgodni, ze wersja hebrajska była rewolucyjna. Odrzucała bowiem całą brutalność wcześniejszych opowieści.

Przede wszystkim z mitu o stworzeniu znika przemoc. W wersjach wcześniejszych bogowie mordują kosmiczne potwory i tworzą wszechświat z ich zwłok, a boginie rodzą ziemię.

… …

Księga Rodzaju proponowała nową, śmiałą wizję. Twórcą wszystkiego był jeden Bóg, nie wielu. Poza tym obyło się bez walki. Bóg Hebrajczyków nie tylko nikogo nie zabijał, przede wszystkim działał sam. Ludzie nie musieli się już modlić do bogów: płodności, deszczu lub wojny. Korzenie tej nowatorskiej koncepcji pozostają zagadką dla wielu badaczy, choć nie dla wszystkich. Trudno uwierzyć, ze idea monoteizmu to pomysł człowieka. Moim zdaniem, mit o stworzeniu, podobnie jak reszta Biblii powstał z Bożej inspiracji. Nie sądzę, aby tak subtelne idee mogły być tworem ludzkiego rozumu. [ c.d.n.]


[ 13. o6. 2o11 ]

______

* Enuma Elisz (akad. enûma eliš) - babiloński epos napisany w języku akadyjskim, nazwany tak od rozpoczynających go słów, które znaczą "gdy w górze...".

Pierwotny tekst tego eposu pochodzi z XIV wieku p.n.e., zaś zachowana wersja pochodzi z II wieku p.n.e.. Był recytowany w Babilonie w czasie święta Nowego Roku .
Nazywany jest też eposem o stworzeniu wszechświata. Porządek przedstawia się następująco: światem rządzi panteon bogów z Mardukiem na czele, ludzkość ma tylko służyć bogom. Kosmogonia babilońska miała jednoznaczny pogląd na sens istnienia człowieka.
Jak podaje "Enuma Elisz" — "kiedy żaden jeszcze nie objawił się bóg", istniały jedynie praistoty. U zarania dziejów byli tylko Apsu — istniejąca od zawsze słodkowodna Otchłań — i Tiamat (Ocean). Symbolizowały one pierwiastki: żeński i męski.


_ __ ___ ____ _____ ______ ____________ _________________ cum Deo


moisey b. drozd
2011-06-13


Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

Archiwum

Dies Et Mens
Wylistowane
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Wylistowane
Dziecięca Kraina

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
Dies Et Mens | Dziecięca Kraina

2 696 340